Együtt élni a Duchenne-nel
Kérdés:
- mi a legtöbb, amit adhatok
- hogyan lehet minimális sérülésessel a lehető „legnormálisabb” életet biztosítani az egész családnak?
I. Mindennek az alapja: a szülő hozzáállása, lelkiállapota – ez fog kisugározni a gyerekre
Érdemes őszintén válaszolni ezekre a kérdésekre:
1.) Elfogadtam-e a sorsomat, a gyermek sorsát?
Veszteségek elfogadásának szakaszai vannak (többször is végigmegyünk rajta, nem egyszeri munka)
/Kübler-Ross írta le/
- tagadás, elutasítás: nem veszek tudomást a betegségről, lehetséges következményeiről
- düh: „miért pont velem történik?”, tehetetlenségből fakad
- alkudozás: mindent megteszek, és cserébe remélem a sorstól, hogy kegyes lesz (amíg racionális, addig jó)
- kétségbeesés, depresszió: szembesülök a korlátaimmal
- elfogadás
2.) Hibáztatom-e magam a betegségért?
Ha igen, nehezebb eljutni az elfogadásig.
3.) Elgyászoltam-e azokat a fantáziákat, amik egy egészséges gyerekhez társultak, és amikről valószínűleg le kell mondanom?
4.) Tudom-e magam kompetens szülőnek látni?
A betegséget nem tudom megszüntetni, de értékelem-e magamban eléggé, amit meg tudok tenni. → Teljes élet biztosítása.
5.) Hiszem-e, hogy így is teljes élete lehet a gyerekemnek?
Kulcs: a sors elfogadása. Erre épül a kommunikáció a családdal, gyerekkel.
„A gyerek akkor lesz boldog, ha te az vagy.” (egyik szülő a csoporton)
II. Egyensúly a családban
1.) Kommunikáció a gyerekkel:
- Többet tudnak, mint amit elmondunk, de akkor tudják igazán kezelni, ha nem tabu, lehet róla beszélni. (tünetek, halál)
- „A gyermekeknek a titok mindig nehezen viselhető nyomást jelent.” Polcz Alaine
Pl:
- Miért futok lassabban, mint a többi gyerek?
- Neked gyengébbek az izmaid, de sok mindenben te is nagyon ügyes vagy.
- Miért gyengébbek az izmaim?
- Van egy betegséged, ami ezt okozza. Igyekszünk mindent megtenni, hogy a lehető legjobban tudj mozogni. Ezért járunk például tornára.
- Más gyerekek is betegek?
- Mindenkinek van valami hátránya. Lehet betegség vagy valamiben kevésbé jó.
- Meg fogok gyógyulni?
- Nagyon szeretném, hogy meggyógyulj. Még nem találtak ki olyan orvosságot erre a betegségre, ami teljesen meggyógyítaná, de sok orvos dolgozik ezen, és sok mindent kitaláltak, amivel enyhíteni lehet rajta.
Stb.
2.) Családi egyensúly:
Testvérek:
- a sérült gyermek testvére fokozottan sérülékeny lelkileg
- figyeljünk, hogy az ép testvérnek is vannak speciális igényei, neki is kell a vele külön töltött idő, a csak neki szánt figyelem
- ne kedvezzünk a sérült gyereknek feleslegesen
„Mit tennék, ha nem lenne beteg?” – sokszor eszerint legjobb eljárni
→ néha kérdés, hogy egy jelenség a betegség következménye-e (pl. kényszeresség, dühroham): ha az is lenne, akkor is állíthatunk elvárásokat a gyerek elé, neki az az érdeke, hogy ezeket megtanulja kezelni (mint egy egészséges)
- engedjük meg az érzelmeket az ép gyereknek: ambivalens a sérült testvérrel szemben.. Szeretet és indulat egyszerre. Szabad haragudni a testvérre.
Szülők:
- ne minden egy ember (általában: anya) vállát nyomja, osszunk szét feladatokat
- külön idő a szülőnek magára, szülőknek egymásra: sokszorosan megtérül, a gyerekek is jól járnak vele
- legyen hol kibeszélni a nehéz érzelmeket, feszültséget, félelmet, haragot (barátok, pszichológus, stb.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése